Пошук по сайту

Астрономія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Розробка уроку з географії 6-го класу «Градусна сітка Землі. Визначення географічних координат»

Розробка уроку з географії 6-го класу «Градусна сітка Землі. Визначення географічних координат»





УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ БІЛЯЇВСЬКОГО РАЙОНУ

НЕРУБАЙСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА №2

I-III СТУПЕНЕЙ

РОЗРОБКА УРОКУ З ГЕОГРАФІЇ 6-ГО КЛАСУ

«Градусна сітка Землі. Визначення географічних координат»

Вчитель І категорії
Щегельська Валентина

Володимирівна

2013 р.

Мета: закріпити знання учнів про полюси й екватор, формувати поняття про градусну сітку, меридіани і паралелі, географічні координати точок; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати практичний інтерес до роботи з картами, розвивати предметні компетенції.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: глобус Землі, м'яч, карта півкуль, атлас, мультимедійний проектор (завдання та вправи до уроку заздалегідь заготовлені на диску для демонстрації).

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

  3. Вивчення нового матеріалу.

  4. Закріплення нових знань та вмінь (географічний практикум).

  5. Підсумок уроку.

  6. Домашнє завдання.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент

Один поет сказав:

Вважай, ти втратив день,

В який не посміхнувся.

А щоб не був він втраченим, подивіться одне на одного і посміхніться.

Я вам бажаю гарного настрою, посмішок та успіху

  1. Актуалізація опорних знань

На минулих уроках ви вивчали такі поняття як географічна карта, масштаб, види масштабу, абсолютна висота та відносна. Зараз ми з вами повторимо ці поняття.

Погляньте на екран. Вам потрібно вставити пропущені слова.

Вставте пропущені слова

Слайд 1 та 2





Слайд 3; 4 Географічний міні – практикум

  • Виразіть числові масштаби через іменовані, а іменовані через числові.





Слайд 5; 6





Географічна мозаїка

Робота в малих групах

Складіть визначення понять, використовуючи запропоновані слова

  • Відносна висота точок - поверхня, над, одна, перевищення, земна, на, друга, точка (перевищення однієї точки на земній поверхні над другою)



  • Абсолютна висота - перевищення, що, відносно, на, моря, земна, нуль, за, точки, приймається, метр, поверхні, рівня. (перевищення точки на земній поверхні відносно рівня моря, що приймається за нуль метрів.)

Слайд 7;8




  1. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя:

Учитель тримає у руках глобус Землі та звичайний м'яч приблизно такого ж розміру і пропонує учню підійти і поставити маркером точку на м'ячі. Після цього учитель задає питання: Якщо уявити, що м'яч це теж модель Землі, чи зможемо ми знайти положення цієї точки? А на глобусі? Так, звичайно, на м'ячі немає ліній – паралелей та меридіанів і «прив'язатися» ні до чого, а на глобусі є градусна сітка, за допомогою якої ми сьогодні навчимося визначати географічні координати. Як з'явилася градусна сітка на карті вперше, коли і кому ми цим зобов'язані (Ератосфен, Гіпарх). А тепер ми заслухаємо Історичну довідку. (Учень, що отримав випереджальне завдання, доповідає)

Доповідь учнів.

Ератосфен (народився 276 та помер 194 рр.. до н.е.) - грецький учений, що жив у другій половині III століття до н.е. в Олександрії. Пізнання і інтереси його були великі і різноманітні. Філологія і література, музика та історія, математика, астрономія та картографія - ось далеко не повний перелік того, чим він займався.

Одну з робіт, присвячену дослідженню Землі, Ератосфен назвав «Географіка», забезпечивши її складеними їм самим картами. Поява цієї книги ознаменувало народження нової науки - географії; Ератосфен ж увійшов в історію як її «хрещений батько», вперше застосував термін «географія». Заслугою його є також і створення першої карти світу. Вона увібрала в себе всі відомості, відомі на той час, про навколишньої території.

Але особливо важливо, що Ератосфен винайшов систему координат, покривши свою карту сіткою з перехресних горизонтальних і вертикальних ліній. Він першим ввів поняття паралель і меридіан. І проте нова сторінка пізнання Землі була відкрита. Ці лінії дозволяли визначати місце розташування того чи іншого пункту. Мало того, за допомогою астрономічних приладів Ератосфен здійснив унікальне і точне вимірювання довжини кола Землі по меридіану, що проходить через Олександрію. Цей прилад заснований на принципі відкидання сонячних тіней, і з його допомогою визначили розмір Землі. Звичайно, в силу багатьох причин розрахунки ці були точні, і все ж це було досягнення для свого часу.

Слайд 9; 10



Доповідь учня

Гіппарх, названий, за спільною згодою вчених, великим астрономом стародавності, народився в Нікеї, але час його народження з точністю не відомо, чи також не можна сказати, коли він помер. Знаємо тільки з Птолемея, що в 127 і 128 роках до нашої ери Гіппарх був у повному розквіті сил свого життя.

У молодості Гіппарх спостерігав небо в своєму рідному місті, потім він оселився на острів Родос, тут ним були проведені всі найважливіші роботи. Деякі історики астрономії кажуть, що він жив в Олександрії, але на це немає позитивних доказів, навіть чи він бував у цьому місті. Гіппарх спершу спостерігав прямі сходження і відмінювання світила і перетворював їх у довготи і широти: це означає, що він поклав підстави сферичної тригонометрії. Але тоді треба було виробляти довгі й важкі обчислення, він придумав снаряд (астролябію), за допомогою якого міг уже прямо визначати довготи і широти....

Гіппарх ввів географічні координати - широту і довготу, і його можна вважати засновником математичної географії...



Оголошення теми уроку.

Тема сьогоднішнього уроку: «Градусна сітка Землі. Географічні координати точок.»

Запишіть тему уроку в робочий зошит.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Мета: Сьогодні ви познайомитеся з умовними лініями, що приведені на карті і глобусі. Ці лінії незвичайні, вони дозволяють вирішити дуже важливе і складне завдання – визначити географічні координати різних точок земної поверхні.

Розповідь вчителя

Земля має кулясту форму й обертається навколо своєї осі проти годинної стрілки. Вісь – це уявна лінія, навколо якої відбувається обертання. Вісь обертання Землі проходить через дві протилежні точки на її поверхні: північний і південний полюси. Середній діаметр Землі – 12735 км.

Слайд 11



Подивіться на лінії, що утворюють градусну сітку на глобусі. Це паралелі і меридіани. Вони дійсно нагадують сітку, у якій «спочиває» модель нашої планети. Найдовшою паралеллю є екватор, який на карті має вигляд прямої лінії. Довжина екватора понад 40 тис. км.

Слайд 12



За градусною сіткою визначають географічні координати будь-якої точки, тобто широту і довготу.

Вам може здаватися дивним, але достатньо кількох цифр і букв – щоб визначити положення точки земної поверхні. Ці цифри дійсно чарівні. Цифри – рятувальники, цифри – банк найважливішої інформації. Це географічні координати. Якщо рятувальники знають координати корабля, що зазнає катастрофи, то можна сподіватися на їхнє спасіння. А якщо відсутня хоч одна цифра або деякі букви, то пошук може тривати багато тижнів.

Слайд 13.



Дамо визначення, що таке меридіани, і що таке паралелі.

Паралелі - це умовні лінії на карті та глобусі, що проводять паралельно екватору. На глобусі ці лінії представлені у вигляді кіл різної довжини, а на карті півкуль – у вигляді вигнутих ліній (дуг). Чим ближче до полюсів, тим паралелі стають коротшими, тому довжина паралелі в один градус зменшується від екватора, де вона складає приблизно 111 км, до полюсів.

Слайд 14



Що таке географічна широта? Ії визначають за допомогою паралелів. Всі точки які лежать на одній паралелі, мають однакову географічну широту. Вона може бути Пн та Пд. Якщо точка лежить на пн. від екватору, вона буде мати Пн. широту. Якщо пд. від екватора це південна широта. Географічна широта визначається в градусах. У екватора географічна широта дорівнює нулю градусів. Географічна широта може мати значення від 0 до 90 градусів і значення 90 градусів знаходиться у полюсів ПН і Пд.

Слайд 15



Географічна широта – відстань у градусах від екватора до певного місця.

Слайд 16; 17





Щоб визначити географічну широту необхідно найти паралель. На якої находиться заданий об’єкт. Наприклад, якщо ми подивимося на екран то побачимо об’єкт м. Київ. Київ знаходиться на паралелі 51 градуса на північ від екватора. Слайд 19



Що робити, якщо об’єкт знаходиться між паралелями. Необхідно знайти ближню від екватора паралель до об’єкта і прибавити число градусів від цієї паралелі до об’єкта по меридіану. Наприклад Москва знаходиться на півночі 50 паралелі. По меридіану ще 6 градусів. Тоді у Москві географічна широта 56 градусів. Північна, тому що вона знаходиться на північної широті.

Слайд 20



Якщо ми подивимося на мис Голковий, який находиться в південній частині Африки, то побачимо що м. Голковий знаходиться південніше, на паралелі 30 градусів. По меридіану ще 3 градуса. Тому географічна широта м. Голкового 33 градуса пд.. ш., тому що від знаходиться в пд.. частині півкулі, південніше від екватора.

Слайд 21



Меридіани – це умовні лінії, які на карті та глобусі, що сполучають Північний і Південний полюси. На глобусі вони мають вигляд півкуль у 180 градусів, а на карті півкуль майже всі вони мають форму вигнутих ліній (дуг). Меридіан можна провести через будь-яку точку на поверхні Землі, а через те, що цих точок безліч, то можна провести скільки завгодно меридіанів. Довжина меридіана в один градус приблизно дорівнює 111 км. За меридіанами визначають географічну довготу.

Слайд 22



Що це таке географічна довгота?

Географічна довгота - це відстань у градусах від початкового меридіана до певного місця.

Слайд 23



Давайте згадаємо роман «Діти капітана Гранта» Герої цього роману, знали тільки широту місце де стався крах корабля, це 37 паралель . Для того, щоб визначити місце знаходження, треба було знати не тільки широту, а й довготу.

Слайд 24; 25





Слайд 26; 27





Відлік довготи йде на захід і схід від нульового меридіана. Отже довгота буває зх. і сх., вимірюють у градусах від 0 до 180. Згідно з міждународною угодою за початковий, або нульовий, приймають меридіан, що проходить через Грінвіцьку обсерваторію (поблизу Лондона). Його ще називають Гринвіцьким. Слайд 28



Для того щоб визначити географічну довготу необхідно знайти меридіан, на якому знаходиться даний об’єкт. Наприклад м. Київ 31 сх.д.. м. Київ знаходиться на східної частині півкуль, то довгота буде східна. Слайд 29



Якщо даний об’єкт, наприклад Москва знаходиться на сході 30 паралелі. По меридіану ще 8 градусів. Тоді у Москві географічна широта 38 градусів. Північна, тому що вона знаходиться на північної широті. Слайд 30; 31





Слайд 32



Визначення понять учні записують в зошит.

Первинна перевірка знань учнів

Завдання 1.

Робота в парах.

«Мандрівка столицями країн світу»

Визначте географічні координати столиць країн світу

м. Вашингтон, м. Париж, м. Мехіко, м. Бразиліа, м. Лондон.

Слайд 33



Завдання 3.

Географічний міні-практикум

Позначте на контурній карті

А) синім кольором – паралель, що перетинає найбільше озеро світу ;

Б) зеленим – паралель, що не перетинає жодний із материків

В) синім – меридіани, що перетинають тільки один материк.

г) жовтим – найдовшу паралель

д) червоним кольором – початковий меридіан

Слайд 34



Завдання 4.

Учитель використовує прийом «Знайдіть відповідність» і пропонує подивитися на дошку:

Паралель

Захід-схід, початковий меридіан, північ-південь мають різну довжину, поєднує полюси, на глобусі мають форму півкуль, поділяє Землю на північну і південну півкулі, поділяє Землю на західну та східну півкулі

Меридіан

Слайд 35



  1. Закріплення нових знань та вмінь.

Учитель:
А тепер пропоную вирішити більш складні завдання (розвиток логічного мислення).

  1. А тепер уявіть собі, що ваші знайомі відправилися у навколосвітню подорож на океанічному лайнері і раптом щось сталось. Останній сигнал надійшов з місця з координатами 30˚ півд.ш. та 65˚ з.д.
    Визначте, де треба шукати ваших знайомих (Бермудські о-ви)?

Слайд 36



  1. Моряки знайшли в океані пляшку, у якій утримувався папір із проханням про допомогу. Вода, що проникнула, знищила деякі букви й цифри. Збереглися обривки: 24˚ … ш. та … с. … на остр. … …айвань. Відновіть запис (о.Тайвань, 24˚ півн.ш. та 121˚ схід.д.).



Слайд 35



  1. На великому острові, центральна частина якого розташована на 19˚ півд.ш. й 47˚ схід.д. водяться самі маленькі напівмавпи з довжиною тіла 12 см. Що це за острів (о.Мадагаскар)?



Знайдені об'єкти учні показують на карті й коментують.

Слайд 36



  1. Підсумок уроку. (Прийом «Знайди помилку»).

Для визначення географічних координат використовують градусну сітку – систему паралелей та меридіанів. Географічна широта визначається від лінії екватору, довгота від лінії тропіків. Географічна широта визначається від 0˚ до 180˚, довгота від 0˚ до 90˚. Географічна широта буває північна та південна, а довгота західна та східна. Усі об'єкти материка Австралія мають північну широту та західну довготу, а о.Гренландія південну широту та східну довготу. Місцем пересічення екватору та початкового меридіану є Мексиканська затока.

Слайд 37



Резерв часу.

Тестові завдання

1. Меридіани-це лінії

а) які на карті або глобусі з'єднують обидва полюси Землі

б) проведені паралельно екватору

в) з'єднують екватор з одним із полюсів

г) які з'єднують на карті точки поверхні Землі з однаковою абсолютною висотою

2. Початковий меридіан проведений через місто

а) Київ б) Париж в) Лондон г) Москву

3. Величина географічної довготи зростає:

а) від початкового меридіана

б) екватора

в) Південного полюса

г) обох полюсів

4. Довгота точки А на малюнку:

А) північна

Б) південна

В) західна

Г) східна

5. Екватор ділить Землю на дві півкулі:

А) Пн і Пд б) Зх і Сх

Слайд 38; 39.





Домашнє завдання.

П. 8 стр 42-45

Визначити географічні координати Канберра, Ріо-де-Жанейро, Берлін

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку математики Тема: «Координатна площина»
Мета: Сприяти формуванню ключових компетенцій учнів через засвоєння поняття координатної площини, вміння користуватися системою координат...

Програма факультативу з геологіі історія земної кори для учнів 8...
«Історія земної кори» пропонується для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів та закладів нового типу. Він має важливе...

Розробка уроку для 6-го класу з інтегрованого курсу «Всесвітньої історія. Історія України»
Мета: ознайомити учнів зі змістом поняття «культура», дати уявлення про основні галузі культури; розглянути їх розвиток у Давньому...

Підготовка вчителя до уроку: що, як, коли?
Визначення навчально-розвивально-виховних завдань уроку на основі програми, методичних посібників, шкільного підручника й додаткової...

Тема уроку: Сонце як зоря. Сонце—джерело світла І тепла на Землі
Мета уроку: Продовжити формувати в учнів загальне уявлення про зорі, сузір'я, галактики та знання про Сонце, як зорю та основне джерело...

Тема уроку: Способи зображення Землі. (слайд 1)
Землі, материків та частин світу розвивальна: формувати вміння користуватися географічними картами та іншими картографічними джерелами...

С. П. Гнатенко учитель історії та правознавства
Розробка першого уроку, присвячена 75 річниці заснування Кіровоградської області

Методична розробка уроку
Крукеницький ліцей при Національному лісотехнічному університеті України Мостиської рр львівської обл

Тема уроку
Галактикою, дізналися про її будову, ознайомилися з планетами Сонячної системи та іншими космічними тілами, які входять до складу...

Уроку з фізики 11 класу на тему „
Тим самим намагаємось скоротити час на записи теоретичних відомостей під диктовку. Закріплення вивченого матеріалу також відбувається...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




astro.ocvita.com.ua
Головна сторінка