Пошук по сайту

Астрономія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Впровадження проектної технології в малочисельних сільських школах

Впровадження проектної технології в малочисельних сільських школах





Впровадження проектної технології в малочисельних сільських школах

Працюючи вчителем початкових класів у сільській місцевості майже 20 років, на власному досвіді переконалася у недостатній ефективності традиційного уроку для розв’язання проблем, які стоять перед сучасною освітою. Сьогоднішні діти - це зовсім не ті учні, яких мені доводилося вчити на початку своєї педагогічної діяльності. Вони приходять до школи більше розвиненими, інформованими та відкритіші у спілкуванні. Це вимагає від педагога пошуку нових прийомів та засобів навчання, які б забезпечували реалізацію особистісно зорієнтованого підходу та були цікавими самим учням. На сьогоднішній день важливо виховувати учня, який хоче і вміє самостійно вчитися; який вміє самостійно шукати потрібну інформацію, працювати з нею, сортувати її, застосовувати в конкретних умовах.

Актуально сьогодні звучать слова В.О.Сухомлинського: «Важливим завданням навчально-виховної роботи сучасної школи є те, щоб знання, які опановують учні, не залишилися мертвим вантажем в їхніх головах, а ставали засобом громадянської активності».

Саме цьому і сприяє проектна технологія, яка, на жаль, ще недостатньо поширена в сільських школах, особливо в малочисельних. Деякі вчителі ще з недовірою ставляться до проектної діяльності, мотивуючи це відсутністю часу на підготовку та малою кількістю учнів у класі (5-7). Я погоджуся з тим,що підготовка та проведення будь-якого проекту, навіть невеликого, вимагає від вчителя більше часу, ніж просто класно-урочна діяльність, але мала кількість дітей – це зовсім не перешкода. Стосунки між вчителями і учнями у малочисельних сільських школах є більш відкритими, діалоговими, ніж у великій школі. Ми як маленька сім’я, в якій кожна дитина отримує більше уваги та можливостей розкрити свої здібності.

Особливістю впровадження проектної діяльності в малочисельних сільських школах є вибір таких тем, які реалізуються через індивідуальні, парні учнівські проекти, а також роботу малих груп (3-4 учні).

Цей метод я відкрила для себе недавно, але ця робота зайняла особливе місце в моїй самоосвітній діяльності і допомагає учням набувати знань, які не досягалися б при традиційних методах навчання, допомагає зв’язати те нове, про що дізнаються учні, з чимось знайомим і зрозумілим з реального життя. Перевага проекту, полягає в тому, що обмежений тимчасовими рамками урок "випліскується" в позаурочну діяльність і об’єднує декілька навчальних предметів. Проект - це, по суті справи, просто спеціальне завдання, план, задум, шлях вирішення проблем, в результаті якого повинно вийти щось нове: поробка, продукт, відношення, книга, модель, сценарій, презентація і т.д.

Кожен проект - цілком реальна справа для учня, який може скласти план своєї нескладної роботи. Нескладність проектів забезпечує успіх їх виконання, дає сили і бажання до роботи над іншими.

Щоб полегшити підготовку уроку-проекту, спробую дати кілька порад:

  • оберіть таку навчальну тему для проектної діяльності, у змісті якої діти зможуть виділити актуальну для себе проблему;

  • поміркуйте, чи посильним буде цей проект для учнів, чи мають вони достатній досвід для самостійної діяльності;

  • з’ясуйте, протягом якого часу зможете розробити з учнями проект за всіма етапами та чітко сплануйте діяльність всіх учасників проекту;

  • визначте дидактичну мету ( яким має бути результат проекту, яке у нього застосування і які потрібно засвоїти учням нові знання та вміння);

  • заздалегідь підготуйте усі необхідні засоби ( природні, інформаційні, технічні тощо).


Проекти підбираю такі, які були б цікаві і корисні дітям. Наприклад: у 1 класі разом з дітьми та батьками підготували проект «Ці чудові овочі», презентація якого пройшла на уроці трудового навчання. Розробку цього проекту ви зможете знайти на сторінках порталу «Учительський журнал он-лайн» у розділі «Школа. Початкове навчання та виховання». Сьогодні вашій увазі хочу запропонувати розробку навчально-виховного екологічного проекту «Себе я бачу в дзеркалі природи», бо проектування – це не тільки частина урочної системи, а й можливість творчої організації позакласної роботи учителя та учнів. Цей проект було проведено з учнями 2 класу у 2010 році.


Назва проекту: Себе я бачу в дзеркалі природи.

Тип проекту: інформаційно-довідковий, екологічний, виховний, колективний, короткотривалий.

Мета проекту: Виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, яке викликає яскраві і позитивні емоції, де кожний учень спроможний бачити і усвідомлювати себе частиною світу природи. Формувати процес накопичення естетичних вражень, отриманих від спілкування з природою, вчити берегти і примножувати її багатства. Вміти оцінювати негативне і бездумне ставлення до природи. Розвивати у дітей комунікативні, творчі здібності і вміння робити висновки, відстоювати свою думку.

Учасники проекту: учні 2 класу.

Керівник проекту: Фоменко Ганна Іванівна.

Зміст проекту
І Підготовчий етап

1.Визначення та обговорення з учнями теми та завдань проекту.

2. Розроблення чіткого плану і підготовка учнів до роботи над виховним проектом, визначення основних шляхів досягнення мети і поетапне слідування за ними, виконуючи кожен пункт.
ІІ Реалізація проекту

1. Дослідницька робота: вивчення друкованих видань та Інтернет-ресурсів (консультації, використання фото, аудіо матеріалів).

2. Створення доповідей про тварин та птахів лісу.

3. Випуск стіннівки «Мій рідний край.»

4. Виготовлення емблем правил поведінки в довкіллі.

ІІІ Підсумок. Презентація проекту.

Презентація проекту: виховна година.

Тема. «Себе я бачу в дзеркалі природи.» (уявна подорож)

Мета: Ознайомити дітей з Червоною книгою та її призначенням. Закріплювати правила поведінки в природі. Закріпити знання про рослини та тварини лісу, закріпити знання про весняні квіти, їх особливості. Закріпити вміння відгадувати загадки, відповідати на запитання. Розвивати уяву, мислення, увагу, уміння “перевтілюватися” у рослини. Виховувати повагу та любов до природи рідної землі.

Обладнання: клас прикрашений у вигляді лісу, правила поведінки в лісі в малюнках, карта подорожі, штучні квіти, ілюстрації, виставка малюнків, картки з завданнями, грамзаписи: звуки лісу, вальс П.І.Чайковського «Вальс квітів»; фонограми пісень «Музикант-турист», «Якщо добрий ти», «Пам’ятки охоронця природи».

Хід заняття

Вчитель. Ми поговоримо сьогодні про наш спільний дім - Землю, Україну, її екологію, проблеми, пов’язані із діяльністю людини, які турбують не лише наш народ, але й все людство.

Все, що нас оточує i не зроблене руками людей,- це природа. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для художникiв, письменникiв, композиторiв. Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв - усе це природа рiдного краю. Недарма природу називають ненькою. Всi ми - дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства.

2010 рік оголошено Міжнародним роком біорізноманіття. Таким чином хочуть привернути увагу до необхідності охороняти природу планети. І ми з вами повинні внести свій посильний вклад в цю справу. Тому не випадковою є тема сьогоднішнього заняття: «Себе я бачу в дзеркалі природи». Що означають ці слова? Природа є такою, якою її робить людина. А отже, дивлячись на природу ми бачимо результати своєї діяльності, своїх вчинків. І не завжди те, що ми бачимо навколо радує наше око. Тож поговоримо сьогодні про охорону природи і про те, що конкретно ми з вами можемо зробити в цій справі.

Сьогоднi ми проведемо незвичайну виховну годину. Ми підведемо підсумок у роботі над інформаційно-пізнавальним екологічним проектом «Себе я бачу в дзеркалі природи». Зробимо це у вигляді уявної подорожі. Куди ми помандруємо, ви зараз скажете, відгадавши загадку.

Богатир стоїть багатий,

Пригощає всіх малят:

Олега – суничкою,

Леру – полуничкою,

Валеру – горішком,

Віту – сироїжкою,

Таню – ожинкою,

Тому – калинкою,

Карину – малинкою,

Сергійка – лозинкою (ліс).

-Так, зараз ми з вами помандруємо до весняного лісу.

Учень.

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають.

Вчитель. Ось і прийшла до нас весна і скоро забуяє своїми запашними квітами та зеленими травами. Сьогодні ми з вами будемо насолоджуватись пахощами та звуками весняного лісу, розкриваючи його таємниці. А таємниць у лісі дуже багато.

- Отже починаємо нашу мандрівку.Сьогодні ми будемо туристами і подорожувати будемо пішки, а щоб не сумувати в дорозі, заспіваємо пісню.

(Звучить пісня «Музикант-турист» муз. Ю.Чичкова, сл. І.Бєлякова)

1.Хоч рюкзак на плечі тиснув

Та турист не сумував.

Другокласник наш не киснув,

Йшов і пісеньку співав.

П-в: Посміхались променисто

Сонце, небо і земля.

Гарна пісенька в туриста:

Тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля-ля-ля!

Тра-ля-ля-ля-ля!

2.В лісі сойки та синиці

Щебетали цілий день.

А коли співають птиці –

Веселіш складать пісень.

- Ось і дібралися до лісу.

- Давайте скажемо чарівні слова, щоб ліс не боявся пропустити нас до себе.

Лісе, лісе, перелісся,

Перед нами розступися,

І у полі, і у лузі,

Ми природі вірні друзі.

- А тепер прислухайтеся, чи впустив нас до себе ліс?

(Звучить грамзапис весняного лісу. Чути спів пташок, діти слухають, аж раптом чути якийсь шум і спів пташок припиняється. З'являється Лісник).

Вчитель:Дивіться, хто нас тут зустрічає. Доброго дня вам, пане Лісник, а ми до вас в гості прийшли.

Лісник: В гості? А хто вас кликав? Я ще від минулих гостей не оговтався: насмітили, все понищили, звіряток моїх образили, ні! Закрита сюди дорога!

Вчитель: Але наші дітки не такі. Вони вміють себе поводити в лісі, і тварин та рослин дуже люблять.

Лісник: Ну гаразд, бачу ви такі гарненькі та привітні, мабуть ви не можете бути поганими. Але все ж я б хотів дізнатись, чи маєте ви право подорожувати у моєму лісі. Для цього ви повинні розказати правила поведінки у природі.

Вчитель. Готуючись до цієї подорожі діти виготовили емблеми поведінки у довкіллі, тому зараз вони покажуть і розкажуть, як себе будуть вести під час подорожі.

(Діти виходять до дошки і по черзі розповідають правила.)

  1. У лісі не кричи, тому що це дім, в якому живуть лісові мешканці.

  1. Не ламай гілки дерев, кущів, не оббивай з них листя, цвіт.

  1. Не рви квіти в лісі.

  1. Не обривай павутиння на деревах, не вбивай павуків.

  1. Не лови метеликів, бабок, інших комах.

  1. Не чіпай мурашники.

  1. Не бий жаб, не вбивай змій.

  1. Не намагайся ловити диких тварин та їх дитинчат.

  1. У лісі не можна розводити багаття.

  1. У лісі не можна кидати сміття.

  2. Не руйнуй пташині гнізда.

  3. Не топчи гриби.

  4. Не засмічуй водойми.

  5. Не рубай дерев.

Лісник. Бачу я, що ви справді добре підготувалися до подорожі, тому хочу вам допомогти. Є у мене чарівна карта , вона стане вам у пригоді, допоможе здійснити цікаву мандрівку моїм лісом.

(Лісник дістає карту, на якій записано маршрут подорожі.)

Маршрут подорожі.

  1. Чисте узлісся..

  2. Лісова школа.

  3. Джерельце.

  4. Первоцвіти.

  5. Галявина відпочинку.

  6. Довідкова.

  7. Червона книга.

  8. Підсумкова.

І. Чисте узлісся.

Ми з вами прибули на першу зупинку «Чисте узлісся». На ній нас чекає дві гри.

Дуже часто гуляючи в лісі ми з гіркотою зустрічаємо сміття. Зустрічаємо, засмучуємося і залишаємо лежати на тому ж місці, часто через те, що спадає на думку: «Нічого, дощиком, мовляв, розмиє, згниє, загалом кудись подінеться». Але це зовсім не так. Зараз ми взнаємо,що треба робити, щоб узлісся було чистим.

Гра «Впізнай за описом».

Кожен з вас попередньо отримав завдання, яке ви виконували на картках і тримали від товаришів в секреті. Зараз ми послухаємо ваші висловлювання про речі, які засмічують навколишнє середовище. Треба вгадати, що саме мали на увазі ваші однокласники.

Дитячі вислови

1) - Його винайшли китайці.

- У нас його отримують з дерева.

- Він легко горить.

- З нього виходить дуже багато сміття.

- На ньому зазвичай малюють або пишуть. (Папір)

У природі папір розкладається протягом 2- 15 років.

2) – Вони можуть залишатися після сніданку, обіду або вечері.

- Це вже більше ніхто не їсть.

- Якщо вони полежать деякий час, то починають псуватися.

- Найчастіше їх віддають свійським тваринам. (Харчові відходи)

Залишені на природі харчові відходи розкладаються від 10 днів до 1 місяця.

3) – Її виготовляють з алюмінію.

- Вона не горить, вона тонка і блискуча.

- Її використовують при приготуванні страв у духовці.

- У неї загортають шоколад. (Фольга)

У природі фольга розкладається майже 100 років.

4) - Їхнє випромінювання згубно діє на екологію.

- Багато предметів побуту без них просто не працюють.

- Вони бувають різних розмірів: круглі і продовгуваті.

- Щоб моя машинка їздила, треба їх вставити.

- Їх треба часто замінювати новими. (Електричні батарейки)

У природі батарейки розкладаються до 100 років.

5) - Їх не можна палити, бо дим дуже шкідливий для здоров’я.

- Вони бувають різного кольору і розміру, дуже мало важать.

- Їх не можна викидати, вони не гніють.

- В них викидають сміття, можна класти продукти або одяг.

- В магазині в них насипають цукерки. (Поліетиленові пакети)

Залишені на природі поліетиленові пакети розкладаються 200 років.

6) - Вони прозорі і легкі.

- Вони не горять,а плавляться.

- У них наливають воду або солодкі напої.

(Пластикові пляшки)

У природі пластикові пляшки розкладаються від 100 до 500 років.

7) - Його роблять з піску,

- Найчастіше воно прозоре.

- Залишене в лісі, воно може стати джерелом пожежі.

- З нього виготовляють посуд.

- Коли падає, воно розбивається на дрібні скалки. (Скло)

У природі скло розкладається більше 1000 років.

-Перебуваючи в лісі, ми не будемо смітити, тому що тепер знаємо скільки часу потрібно,щоб сміття зникло само по собі.

Друга гра «Закінчи фразу».

- Зараз ми проведемо гру «Закінчи фразу» і ви з неї довідаєтеся про те, що ми ще можемо зробити, щоб у природі було менше відходів та сміття. Я вам буду говорити початок фрази, а ви спробуєте її закінчити.

• Намагайтеся купувати напої не в пластиковому та паперовому упакуванні, а в скляних пляшках, які можна ..- (використовувати багато разів, здати в магазин).

• Не купуйте більше, ніж може ... (вам знадобитися).

• Одяг та взуття, які ви вже не носите, можна ... (віддати нужденим).

• Не викидайте старі ігрушки, книги: вони можуть ... (кому-небудь знадобитися).

• Дізнайтеся, де поблизу є пункт з прийому макулатури, і ... (здайте туди використаний папір).

• Намагайтеся акуратно використовувати скляну тару, її ... (можна здати).

• Якщо у вас є город, садова ділянка чи власне господарство використовуйте харчові відходи для ... (удобрювання, корму для свійських тварин).

• полагодьте і відремонтуйте річ замість того, щоб ... (її викинути).

- Багатьом речам, які вже стали нам не потрібні, можна дати друге життя. Наприклад із використаних дисків можна зробити прикраси або іграшки; із пластикової пляшки зробити годівничку для птахів або горщик для квітів…

- Таким чином ми можемо сприяти тому,щоб наше довкілля ставало чистішим.

ІІ. Лісова школа.

- На цій зупинці вас чекає 2 завдання. Щоб продовжити нашу подорож ви повинні виконати ці завдання.

●Відгадавши загадки, ми нагадаємо нашим гостям кого та що можна побачити в лісі.

1.Що воно за дивина -

Світла денного боїться,

Дзьоб гачком, великі очі,

І не спиться їй щоночі

Ху-гу-гу! - кричить вона.

Відгадали? Це... (Сова)

2.Службу в лісі я несу,

Лікарем я там служу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю.(Дятел)

3.Чорно-білу сукню маю, всі новини в лісі знаю

Блискуче краду ненароком, а звуть усі мене (сорока)

4.Стрімко вибігли на гору,

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски.

Цих подружок звуть … (Берізки).

5.У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

6.Не оса, а жало має,

Не вогонь, а обпікає.

Коли йдете в ліс гуляти,

Обминіть її, малята. (Кропива)

7.Наче сонце, серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

Що звуть квіточку … (Ромашка).

8.Мов зелений їжачок,

Має безліч голочок.

Поспішає до оселі

В новорічні дні веселі. (Ялинка)

9.Я вночі дзижчу на вухо,
Та не джміль я і не муха.
Непомітно вас я – кусь!
Й крові вашої на’пюсь. (Комар)

10.Не боїться ця пташка зими,
Сало любить вона, так як ми.
Жовта грудка та сиві крильця.
Здогадалися, це? (Синиця)
11.В мене довгий хоботок,
З квіт збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю. (Метелик)

12.Швидко бігаю в траві,
Спробуй ти мене влови!
Міцно хвостик мій тримай,

Та збіжу я, так і знай.
Я тваринка непроста –
Проживу і без хвоста. (Ящірка)

13.Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається (Мураха)

14.Може скрізь вона літати,
Бо нема своєї хати.
Яйця іншим підкидає,
Скільки кому жити – знає! (Зозуля)
15.Засвітились серед ночі
В темній хащі жовті очі.
Наче лісу грізний дух –
Гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак.
На весь ліс наводить жах. (Вовк)
16.Він мисливець хоч куди –
Сітки ставляє завжди.
А тоді сидить та слуха –
Чи не попадеться муха?
Вириватися не слід!
З’їсть він муху на обід. (Павук)

- Молодці, добре справилися з завданням. Отже в лісі можемо зустріти різні рослини: дерева, кущі, трави; а також звірів, птахів, комах, плазунів. І всі вони потрібні для природи і для нас з вами.

Потрібні усі — і злі, і привітні,

Страшнючі потвори і ті необхідні.

На світі потрібен усяк, хто в нім є,

Чи мед, чи отруту, чи ще що дає.

Важко живеться кішці без мишки,

І мишці без кішки не легше ні трішки.

Варті всі життя на землі —

І мусять це знати великі й малі.

Робота з прислів’ями.(Робота в парах)

Поповнимо свої знання прислів’ями та приказками. Парам потрібно швидко скласти прислів’я чи приказку, з’єднавши початок і кінець.

Ліс і вода - / брат і сестра.

Ластівка день починає, / а соловей кінчає.

Де звіру живеться, / там він і ведеться.

Де багато пташок, / там немає комашок.

Зруйнуєш гніздо пташине, / не буде в тебе родини.

Зозуля стала кувати - / морозу не бувати.

Не знаємо ціну водиці, /доки не висохла криниця.

Чим далі в ліс, /тим більше дров.

У кожного солов’я / пісня своя.

ІІІ. ДЖЕРЕЛЬЦЕ.

- Ось ми прибули до наступної зупинки.

Лісове джерельце, добре в нього серце,

Всім дає водиці: і звірятку, й птиці,

Дереву й травиці, квітці і людині,

Тому не міліє, дзюркотить, радіє.

Із лісів дзвінкою витіка рікою.

Як відомо з джерельця може початися струмочок, потім річечка і нарешті велика повноводна ріка. Але людина своєю діяльністю завдає шкоди також і водним ресурсам нашої планети. Ось послухайте ,що побачили хлопчики,які прийшли до річки купатись.

Сценка «Біля річки».

Перший хлопчик
Щоб від спеки десь сховатись,
Ми до річки йшли купатись.

2 Хлопчик
Що це з річкою? Вона
Непривітна і сумна.

Ти ж була колись глибока,
Швидкоплинна, світлоока.

1 хлопчик
Чом же стала каламутна?
Чом плюскочуть хвилі смутно?

Річка
Як мені не сумувати?

Всі отрутохімікати
Постікали в мою воду,
Зіпсували чисту вроду.
Вже течу між болотами
Заросла очеретами.
Зникла риба. Навіть раки
Поховались, небораки.
(Закриває обличчя руками.)

2 хлопчик
Ой ти, річко синьоока,
Ти ж була колись глибока.

1 хлопчик
І сумуєм ми з тобою
Під плакучою вербою.

Річка. Чуєте, хтось плаче?

(З’являється Рибка)

2 хлопчик. Хто ти?

Рибка. Я - Рибка.

1 хлопчик. А чого ти плачеш, Рибко?

Рибка
Ой, біда! Люди, що це за вода?
Може, вам і добре пити -
Хімікати в ній усі,
А мені в ній важко жити -
І на дні, і у воді.

2 хлопчик. А вода ж була колись!

Рибка
Люди, звідки ви взялись?
Люди, трохи совість майте.
Бідну річечку спасайте!
(Хлопчики виводять Рибку)



Вчитель. 97 процентів на землі – це солона вода, а решта – прісна.

- Скільки ж процентів припадає на прісну воду, якщо вся вода на Землі це 100%? Для мешканців планети потрібна прісна вода. А вона в льодовиках Антарктиди, Арктики, Гренландії, високих гір, підземних вод. І ці запаси приховані від людини.
Великої шкоди воді завдають атомні і теплоелектростанції.
Стічні води й токсичні речовини виснажують і отруюють джерела прісної води.
Відновлення чистої води в природі триває 300 – 400 років. Тому люди повинні дбайливо ставитись до води, економно її використовувати.
-А чим конкретно ми можемо допомогти річці, ставку, джерелу?

З 2001 року в Україні проводиться конкурс «До чистих джерел», його мета – розчищення, повернення до життя старих, замулених криничок.
ІV. ПЕРВОЦВІТИ.

Вчитель. Ми прибули на наступну зупинку.

Не можна уявити весняний ліс без перших квітів. Але якщо люди не перестануть винищувати ці чудові квіти , то може статися так, що скоро ми не побачимо багатьох рідкісних квітів у природі.

Щороку в Україні проводиться компанія "Первоцвіт", направлена на припинення збору, перевезення та торгівлі зникаючими первоцвітами.

Більш ніж 20 видів ранньоквітучих рослин може у найближчі роки зникнути в Україні, якщо не припиниться масове знищення. Це такі квіти як підсніжник, конвалія, зозулині черевички, нарцис, шафран, сон великий та інші рідкісні весняні квіти.

Харків за обсягом споживання первоцвітів посідає друге місто в Україні після Києва.

- Який же висновок ми можемо зробити з цього?

- Що ми можемо зробити для збереження таких красивих квітів? ( Не зривати, не купувати)

- Будемо милуватись первоцвітами в лісі і не будемо забувати, що до краси можна доторкнутись тільки серцем.

А зараз спробуйте уявити себе квітами.


Олег:

З-під снігу горда квітка вигляда

Ця біла квітка друзі, я

Підсніжником я звуся.

Я сповіщаю рідний край:

- Гей, весна прийшла! Стрічай.

Карина:

Трава ще під торішнім жовтолистом

Своє зелене полум'я гамує.

А край доріг, неначе сонця зблиски,

Медово мати-й-мачуха квітує.

Тетянка:

Я квітуча сон-трава,

Світло-синя голова,

А пелюсточки ворсисті.

А стебельця мов сріблисті.

Серед лісу на галявці

Я прокинулася вранці

І почула як струмки

Швидко мчаться до ріки.

Валера:

Я тюльпан - і гордо голову тримаю

І перед вітром не схиляю.

Я жовтий, білий, полум'яний

І наче яблуко рум'яний.

Віта:

Я фіолетова фіалка

Рано-вранці на світанку

Пробудилася від сну.

Пелюстки бузково-сині,

Наче крапельки чорнила,

Запашні ми,любий друже,

І тому нас люблять дуже.

Лера:

Я - конвалія - квіточка ніжна

Така білосніжна,

Тоненька, тендітна.

Я цвіту в весняні дні, між великим листом

Виснуть квітоньки мої

Запашним намистом.

Тамара:

Я перша квіточка весни,

Я пролісковий цвіт.

Я пережив весняні сни

І знов родивсь на світ.

У мене очі голубі,

Такі як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце,й тінь.
Друзі! Квіти бережіть

І ніколи їх не рвіть.

Бо чарівної краси

Не побачим я і ти.

Хай ростуть у лісі, в лузі,

Бо всі квіти - наші друзі!


- Дмухнув весняний вітерець і переніс наші чудові квіти на наступну зупинку «Галявину відпочинку».
V. ГАЛЯВИНА ВІДПОЧИНКУ.

Танок квітів.
VІ.ДОВІДКОВА.

Діти презентують свої доповіді про тварин та птахів лісу.
VІІ. Червона книга.

Червона книга є основним державним документом з питань охорони тваринного і рослинного світу. Вона містить узагальнені відомості про сучасний стан тварин і рослин країни, які перебувають під загрозою зникнення, і заходи щодо їх збереження.

У 2009 році вийшло нове третє видання Червоної книги України.

Червона книга складається з двох томів: Тваринний світ та Рослинний світ.

Демонстрація сторінок Червоної книги:

ЇЖАК ВУХАТИЙ

Erinaceus auritus Gmelin, 1770

Ссавці
Ряд Комахоїдні - Insectivora
Родина їжакові - Erinaceidae




Таксономічна характеристика. Один з 5 видів роду; один з 2 видів роду у фауні України.

Статус. III категорія.

Поширення. Донецька та Луганська областi. Ареал охоплює степи та пустелi Євразiї (Передкавказзя, Кавказ, Закавказзя, Серед. Азiя), Пн. Африку.

Місця перебування. Степові місцевості - схили, крейдяні відслонення, яри. Зустрічається на піщаних борових терасах.

Чисельність. Незначна.

Причини зміни чисельності. Розорювання степів, застосування пестицидів тощо; наявність ворогів - лисиць, тхорів, куниць, сов, канюка.

Особливості біології. Веде нічний спосіб життя. Живе в норах; як тимчасові схованки використовує ямки в землі, щілини між камінням тощо. Зі зниженням температури повітря стає малорухливим, а теля випадання снігу залягає у зимову сплячку (5 - 6 місяців). Живиться безхребетними і дрібними хребетними (комахами, ящірками, зміями, гризунами), а також яйцями птахів, які гніздяться на землі; іноді - рослинами. Парується в кін. березня - квітні. Тривалість вагітності і кількість виводків не встановлено. Виводки з 4 - 8 малят зустрічаються в кін. квітня - вересні. Статевозрілим стає у віці близько року.

Розмноження у неволі. Відловлені вагітні самки у неволі народжували і вигодовували малят. У Київському зоопарку одержано три покоління їжаків вухатих (1989 - 1991 рр.).

Заходи охорони. Занесено до Червоної книги Української РСР (1980). Охороняється в Українському степовому та Луганському природних заповідниках.

Джерела інформації. Абелєнцея В. І., Підоплічко І. Г., Попов Б. М., 1956; Крыжановский В. И. Жежерин В. П., 1979; Каталог млекопитающих СССР. Плиоцен - современность, 1981.

В. І. Крижанівський.




ПІДСНІЖНИК БІЛОСНІЖНИЙ, підсніжник звичайний

Galanthus nivalis L.

Судинні рослини
Ряд Покритонасінні - Magnoliophyta (angiosperma)
Родина Амарилісові - Amaryllidaceae




Наукове значення. Європейсько-середземноморський вид на сх. межі ареалу.

Статус. II категорія.

Поширення. Українськi Карпати, Закарпаття, Передкарпаття, Правобережне Полiсся, Лiсостеп, Степ. Вид поширений також у Центр. Європi, Середземномор`ї, Передкавказзi.

Місця зростання. Листянi лiси, галявини, чагарники.

Чисельність. Популяції локальні, здебільшого численні, багато з них регресує; спостерігається тенденція до зменшення кількості особин.

Причини зміни чисельності. Масове зривання на букети, викопування цибулин, рекреаційне навантаження.

Загальна характеристика. Багаторічна трав`яниста рослина заввишки 8-15 см. Цибулина (діаметр 1-2 см) яйцевидна, з бурою оболонкою. Листки (2) лінійні, пласкі, з кілем, сизі. Стебло під час цвітіння удвічі довше за листок. Квітка (завдовжки 15- 25 мм, завширшки 8 мм) одна, звисла, біла, внутрішні листочки оцвітини мають зелену напів-округлу пляму. Цвіте у березні - квітні. Плодоносить у травні - червні. Розмножується цибулинами та насінням.

Заходи охорони. Занесено до Червоної книги Української РСР (1980). Охороняється в природних заповідниках Медобори й Канівський та деяких заказниках Правобережжя. Необхідно контролювати стан популяцій.

Джерела інформації. Флора УРСР, 1950; Флора Европейской части СССР, 1979; Определитель высших растений Украины, 1987.

Т. Л. Андрієнко.


     У новому виданні список рослин та грибів, які потребують охорони, нараховує 826 видів, а представників тваринного світу – 542 види. Порівняно з останнім виданням Червоної книги кількість рослинних та тваринних видів збільшилась майже на третину.

Діти:

В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.

Невже в майбутньому, на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалія й фіалки ніжні,
І вісник березня - підсніжник?

Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче?
Троянда степу, квітка мрії,
Жар-цвітом землю не зігріє?

Людино, схаменися! Може, досить?
Чи до душі нам річки каламуть?
Земля твоя пощади в тебе просить.
Бо ж хімія, і стронцій, і нітрати -
В продуктах, що на стіл нам подають.

Сади вишневі похилились,
Хрущі давно вже не гудуть.
Лише жуки ті колорадські
Картоплю день і ніч гризуть.

Жайворонки над полями
Більше не співають,
Тільки одні хімікати
Вітри розганяють.
Вже в бабусиних городах
Огірки не родять.
Бо ядучі жовті хмари
Понад ними ходять.

Робота з ілюстраціями рослин і тварин з Червоної книги.

До нової Червоної книги потрапив золотий карась, або карась звичайний. Раніше звична для українських водоймищ риба стала рідкісною.

Але є і позитивні моменти. Кілька видів з Червоної книги вилучили. Зокрема, чисельність і стан популярності борсука дозволили вивести його з ряду червонокнижних тварин.

VІІ.Підсумкова.

- Ми прибули до останньої зупинки. Завершилася наша подорож у ліс екологічною стежиною.

Оця стежина веде дитину

У свiт природи, дивний свiт,

Де є метелик, i є калина,

Снiжинка бiла i макiв цвiт.

Де соловей спiває пiсню,

І жайвiр сонце кличе нам,

Вухастий зайчик стрибає в лiсi,

Їжак гостинцi несе дiткам.

I котик Мурчик поруч з тобою,

В росянiм лузi телятко мале

- Не скривдь нiкого жорстокою рукою,

Що є у свiтi — то ж все твоє.

За всю турботу та щиру ласку

Природа віддячить тобi не раз.

Тож не поруш чарiвну казку,

Нехай усiх вона радує нас.

- Підсумовуючи нашу подорож можна сказати: Оберігайте рідну природу, робіть для неї добро і вона віддячить нам чистою водою, духмяними квітами, пташиним співом, голубим небом. Все це можна побачити на ваших малюнках,які ви готували, працюючи над проектом. (Звертається увага на виставку малюнків)

Люди, бережіть ліси –

Джерело добра й краси!

Щоб росли по всіх долинах

Сосни, в’язи та ялини.

Бережіть ліси!

Білці, куниці та ведмежаті

Ліс – це родина й житло.

Кожній тварині хочеться мати

Дім, де є мир і тепло.

Слабким не чиніть і найменшого зла,

Хай вас не боїться пташина мала,

Хай лащаться котики та цуценята,

Метелика з квітки не треба зганяти,

Не ображайте дрібної комашки…

Добрим бути зовсім не важко.

Звучить пісня «Якщо добрий ти» (муз. Б.Савельєва, сл. М.Пляцковського)

1.Дощик босоніж по землі пробіг,

клени по плечах плескав.

Якщо день ясний – то лунає сміх,

А коли все навпаки – кепсько.

2.Чуєш, як дзвенять в небі промінці-

Сонячні ясні струни.

Якщо день ясний – хороше усім,

А коли все навпаки – сумно.

3. Кожному свою посмішку лиши,

Радість – тим, кому тяжко.

Якщо заспівать – легко на душі,

А коли все навпаки – важко.

Вчитель. Підсумовуючи нашу роботу над проектом, я хочу подякувати всім учням класу за відмінну роботу. Цей проект був у нас дуже насиченим.

- Чи сподобалось вам працювати над проектом, готувати різні завдання?

- Чи хотіли б ви ще працювати над проектами?

- На згадку про наше сьогоднішнє заняття я хочу вам подарувати «Пам'ятку охоронця природи.» Її знати й виконувати повинен кожен із нас.

- Давайте прочитаємо її.

«Пам'ятка охоронця природи
- Не вирубуйте лісів, зелених насаджень, а самі побільше садіть дерев.
- Охороняйте кожне дерево, струмочок, маленьку річечку. Не допускайте, щоб вони замулилися, забруднилися. Адже від доброго стану водних джерел залежить життя людини на землі.
- Оберігайте від розорювання луки!
- Обмежуйте випасання худоби біля річок і струмків!
- Оберігайте лісосмуги від вирубування та випалювання!
- Дбайте про поповнення рік, озер і ставків рибами!
- Навчіться правильно збирати лікарські рослини. Пам'ятайте, що їх запаси не безмежні. Не наривайте зайвого!
- Не рвіть даремно ні польових, ні лугових квітів. Нехай жодна з них не потрапить до Червоної книги!


Скарби природи не покладеш у сховища, не начепиш на них замка. Єдиний надійний замок, який захистить ті багатства, має бути зроблений з найтривкішого матеріалу - любові.

Будьте добрими, даруйте добро, любіть рідну природу!

Використана література:

  1. Вознюк Л. 1000 загадок. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.

  2. Густой О.Н. «Утрення встреча «Доброе утро, планета Земля!» // Початкове навчання та виховання - 2009.- №14-15.- С.25,26.

  3. Колесникова І.А., Горчакова-Сибірська М.П., «Педагогічне проектування». М., 2005.

  4. http://ukrref.com.ua/?id=MTYwNjc%3D







поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Електроніка, інформаційні технології та телекомунікації
...

Про стан та результати впровадження
«Масштаб проведення програм Intel є свідченням визнання нашою індустрією того факту, що всі новітні технології нічого не варті, якщо...

Освітні технології
П-23 Освітні технології: Бібліографічний покажчик. Випуск – Миколаїв: мду, 2006. – 132 с

Методична розробка на тему: «Інноваційні технології при викладанні інформатики»
Розділ І. Інноваційні педагогічні технології, що використовуються на уроках інформатики

Програма
Завдяки цьому в структурі освітньої галузі він відіграє роль базового компоненту природничо-наукової освіти І належить до інваріантної...

Закони І закономірності природи
Людина І світ. Зміст освітньої галузі в старшій школі ґрунтується на базовій загальноосвітній підготовці учнів основної школи з основ...

Тематика засідань мо вчителів фізики І астрономії Орджонікідзевського...
Обговорення програм, підручників, опрацювання методичних рекомендацій про викладання фізики І астрономії в школах району

Методичні рекомендації як підготувати дітей до свідомого, грамотного...
Основними завданнями розвитку системи освіти міста визначаємо забезпечення рівного доступу до якісної освіти на основі інтеграції...

Звіт про організацію роботи у 2012-2013 навчальному році Синельниківської...
Формування інноваційної особистості в умовах школи життєтворчості з урахуванням технології «Педагогічної підтримки»

Вступ до спеціальності (технології) Моргуль



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




astro.ocvita.com.ua
Головна сторінка