Пошук по сайту

Астрономія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Тема: Всесвіт та його будова

Тема: Всесвіт та його будова





Тема: Всесвіт та його будова.

Мета: ознайомити учнів зі будовою Всесвіту; сформувати уяву про наукову картину світу; дати уяву про місцезнаходження Сонячної системи у просторах Космосу; ознайомити з традиціями космогонічного уявлення українців про Всесвіт; розповісти про склад Галактики; продовжити навчання прийомів графічного конспекту.

Хід уроку
1. Організація класу.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Тисячами зірок усіяне темне оксамитове небо, що здається безоднею. Ще в сиву давнину люди спостерігаючи небо , намагалися зрозуміти будову Всесвіту, збагнути таємниці, заховані в мерехтінні далеких зірок. Саме завісу до цієї таємниці спробуємо й ми підняти на нашому уроці. Які ж вони відомі й невідомі зорі? Яким же поставав Всесвіт в уяві наших пращурів.


Епіграф до уроку:
У кожної людини свої зорі. 
Одним –тим, хто подорожує, - вони вказують шлях.
Для інших це просто маленькі вогники. 
Для вчених вони як задача , яку треба вирішити.
Антуан де Сент- Екзюпері.
3. Вивчення нового матеріалу(у ході вивчення замальовується СЛС)

У ході уроку формуємо активий банк термінів
Вчитель: (карта зоряного неба) Діти, погляньте на зорі. (зачитуємо епіграф). Наука, що вивчає будову та розвиток небесних тіл, їх систему та Всесвіт в цілому називається астрономією (визначення в зошит).Дивлячись на зоряне небо наші пращури намагалися дати відповіді на багато запитань. Яким же уявляли українці Всесвіт ?Існувало давнє уявлення українців про поділ Всесвіту на три частини: небо, землю, підземний світ. Небо уявлялося як дах землі, збудований ”з якоїсь білої маси”,- це повітряний простір. Вважалося також, що справжнє небо вогняне, воно розкривається на свято Воскресіння під час грози. У ряді місцевостей вважалося, що на небі міститься рай, куди Богом допускаються лише святі люди (душі). Як же інші народи уявляли Всесвіт?
Повідомлення учнів про уявлення інших народів про Всесвіт.
Учень 1 У Давній Греції понад 2500 років тому великий математик Піфагор припустив, що Земля має форму кулі. Греки в VI ст.. до н.е. називали видимий світ нічного неба Космосом, що означає порядок, світ. Це слово перекладається, як Всесвіт. У середині ХХ століття була висунута ідея „великого вибуху”. Згідно з нею, 10-20 млрд. років тому не існувало ні Галактик, ні інших космічних утворень. Уся космічна речовина перебувала у надмірно згущеному стані, маючи малий об’єм, але велетенський тиск і вкрай високу температуру ( у мільйони оС ) внаслідок чого і стався первинний вибух. Утворилися усі найпоширеніші елементи, а пізніше космічні тіла. Продовження розширення Всесвіту є наслідком цього первинного вибуху.
Дослідив зоряну природу глактик американський астроном Едвін Хаббл (1889 - 1953), він також створив першу класифіукацію зоряних світів
Вчитель Всі зірки Космосу утворюють величезні скупчення – зоряні системи – Галактики (від гр.. „гала” молоко). (визначення у зошит). Так назвали їх за те , що на небі вони мають вигляд молочних плям, їх у Всесвіті – безліч. Наша Галактика відома під назвою Чумацького Шляху. В ній налічується близько 250млрд. Зірок (демонстрація карти зоряного неба)
Учень 2 Давні українці вважали , що Чумацький шлях – це дорога у вирій ( місце, де панує вічне літо, де відпочиває Сонце) в теплий край. Пізніше, Чумацький шлях трактувався як дорога в Єрусалим. А за іншою легендою, Фаетон, син бога Сонця, якось невдало проїхав сонячною колісницею по небу, в результаті якої утворився Чумацький шлях. У вирій, вважали наші пращури, відправлялися душі померлих. 
- Мамо, люба, глянь, як сяють
Ясно зорі золоті
- Кажуть люди, то не зорі –
Сяють душі так святі
Хто у нас усвіті вік свій праведно прожив
Хто умів людей любити,
Зла нікому не зробив-
Бог послав того на небо ясно зіркою світить.
Ось як писав про нашу Галактику поет Борис Пастернак.
І страшним, страшним креном
К другим каким – небудь
Неведомим вселенным
Повернут Млечный путь
(Б. Пастернак)
Вчитель Про який же крен ідеться у вірші поета
Учень 3 Наша Сонячна система розташована на краю Галактики. Частину Чумацького шляху ми можемо побачити ніби збоку на зоряному небі. Наша галактика має вигляд спіралі, якщо дивиться зверху. Якби нам вдалося побудувати космічний корабель, який би рухався зі швидкістю світла до центра нашої Галактики, ми б пролетіли б 32,6 тис років. Не в кілометрах а у світлових роках вимірюється відстань у безмежному просторі Космосу. Один світловий рік, це шлях, який проходить світло за 1 рік при швидкості 300 тис км/с (9,46 трильйона кілометрів).
Вчитель: Зорі маленькі цеглинки нашої Галактики і розташовані вони в ній не рівномірно. Їх найбільше навколо її центра.
Зорі – це небесні тіла, що складаються з розжареного газу і випромінюють світло.
Зірки – це мерехтливі розсипи Всесвіту. Люди здавна мріяли їх усі порахувати. Ще 2400років тому був укладений перший зоряний каталог. Сьогодні це карта зоряного неба.
Мозковий штурм
Скільки зірок можна побачити неозброєним оком
(Діти роблять припущення)
Робота з текстом підручника 16 ст 64
Висновок 3000 зірок
Щоб було краще орієнтуватися зорі об’єднані у 14 сузір’їв Які? (робота з підручником ст. 64)
Сузір’я – певні ділянки неба з розташованими на них зорями. Це скупчення зірок.
Приклади сузірїв:

Великий Віз, Малий Віз, Кассіопея, Оріон

Крім зірок на небі є ще тіла, які не випромінюють світло – це планети. 
Планети – тверді небесні тіла. Що не випромінюють світло. 
Обертаються вони навколо Сонця власними орбітами Відомо девять планет. Вони відрізняються розмірами і відстанню від Сонця
Навколо планет обертають ся супутники. Сім планет Сонячної системи мають супутники. У Землі – 1 – Місяць, найбільше їх у Сатурна – 20
Крім планет і їх супунтиків у галактиціє ще малі небесні тіла – астероїди, комети та метеороїди.
Вчитель: Тривалий час вважали, що Земля не рухома. Спростував цю думку Микола Коперник. Після 30 років спостережень Микола Коперник довів, що Земля не є центром Всесвіту, а лише однією з планет, що обертаються навколо Сонця. 
Іноді за свої переконання вчених карали, так чернець італійського католицького монастиря Джордано Бруно стверджував, що у Всесвіту немає єдиного центра і він нескінченний, за що його було спалено на кострі інквізицією.

Якими приладами на вашу думку могли проводити дослідження мислителі древності?
(Думки дітей)
Аналіз мал. 56: астролябія, квадрант, гномон

Вчитель: Телескоп винайшли пізніше. У 1609 році його винайшов італієць Галілео Галілей
Зараз Землю досліджують з Космосу на космічних кораблях, штучні супутники, зонди тощо. Також створено і виведено на орбіту спеціальні фотокамери за допомогою яких фотографують небесні тіла.
Завжди був хтось перший. Першою людиною, яка піднялась у Космос, був Юрій Олексійович Гагарін (мал. 58). 12 квітня 1961 року вся планета почула радісну звістку про те, що людина перебуває у Космосі. За 108 хвилин Юрій Гагарін пролетів земну кулю зі швидкістю 8 км за секунду (її називають першою космічною швидкістю).
Першим українцем , який працював у Космосі разом з американцями на кораблі «Колумбія»16 діб у 1997 році був Леонід Каденюк. (мал 59)
Видатинми дослідниками Всесвіту були також – К. Ціолковський, Ю. Кондратюк, С. Корольов.
Вправа на закріплення «Закінчи фразу»
2. Коли вночі ми дивимось на небосхил, погляду відкривається безмежний простір ______________ (Всесвіт).
3. Давні єгиптяни і греки вважали Землю______________ (плоскою).
4. Однак у давній Греції понад 2500 років тому великий математик Піфагор припустив, що Земля має форму _________(кулі).
5. У ХУ столітті польський вчений Микола Коперник обчислив, що в центрі світу знаходиться __________ (Сонце).
6. 400 років тому був винайдений пристрій для спостереження за небесними тілами і називався він__________ (телескоп).
7. І винайшов його _____________ (Галілео Галілей).
8. Перший космонавт , що піднявся у Космос _____________ (Ю.Гагарін).
9. Перший космонавт незалежної України ______________ (Леонід Каденюк).

Робота з активним Банком – зачитуємо слова і коментуємо їх

Вправа «Склади запитання другові»
Учні в робочих зошитах товаришів записують запитання яке їх цікавить.
Домашнє завдання § ___, підготуватись до презентації колективного проекту «Планети Сонячної системи» (намалювати малюнок за описом однієї з планет Сонячної системи, бути готовим до захисту свого малюнку). Дати письмові відповіді на запитання свої друзів. Робота з активним банком, записати визначення у словник.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок фізики в 10 класі Тема
Тема: Реактивний рух. Будова ракети. Внесок українських учених у розвиток космонавтики. Успіхи в освоєнні космічного простору

Урок природознавства у 5 класі Вчитель-методист біології Чорнявщинської...
Всесвіту, його будову; розвивати уявлення про навколишній світ, допитливість, формувати науковий світогляд, навички колективної діяльності;...

Тема: Будова, внутрішні та зовнішні зв’язки систем. Мета уроку
Земля в цілому – це системи й що грубе втручання в їхню роботу призводить до загибелі цих систем; прищеплювати школярам дбайливе...

Основи наукових досліджень
Тема Процес пізнання та його генезис як основа наукової діяльності

Тема: Природознавство з використанням інтерактивних методів навчання....
На доступних прикладах розкрити зміст понять: зорі, Всесвіт, Сонце,планети, Сонячна система;забезпечити умови для формування уявлень...

Урок-дослідження Тема. Повітря та його властивості. Значення повітря...
Дати уявлення про існування повітря,його роль для живих організмів; ознайомити із властивостями повітря, з поняттям «вітер»,вчити...

Урок гра "Подорож у світ дробів"
Обладнання: дидактичні матеріали, плакати, таблиця "Будова сонячної системи", сувенірний згорток папірусу з Єгипту

Про предмет «Сталий розвиток»
«ощадливість» та «доцільність» покупок. Дітям пропонується не тільки підтримувати порядок у оточуючому середовищі, а й поліпшити...

Земля І Місяць. Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс І його супутники
Тема: Земля І місяць. Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс І його супутники

Тема: Місто Рим І життя його мешканців
Римі, побутом І повсякденним життям римлян; розвивати вміння працювати самостійно, у групі, аналізувати І систематизувати вивчений...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




astro.ocvita.com.ua
Головна сторінка